Metodologia

Aprenentatges instrumentals bàsics.

Els aprenentatges que treballem a l'aula de PT s'adeqüen al currículum vigent de l'etapa de primària. Treballem aspectes tan instrumentals i bàsics que els trobaríem en qualsevol referent curricular anterior. Segurament, també en els futurs. 

Convé aclarir que no es treballen tots els continguts que formen part del currículum, sinò aquells que es consideren esencials, deixant de banda altres que els alumnes treballen dins de la seua aula. 

Els aspectes treballats es reprenen periòdicament durant el curs. 


Hàbits de treball autònom. Activitats multinivell.

Treballar soles millora l'autoconfiança i estimula el desenvolupament de les funcions executives. 

Les funcions executives són el conjunt d'habilitats cognitives complexes que ens permeten planificar, organitzar, executar tasques, controlar la nostra conducta per a aconseguir metes i adaptar-nos a l'entorn. 

Per tant, és fonamental promoure el treball autònom des de les primeres edats escolars.

Tanmateix això, els mestres i les famílies solem prioritzar que l'alumnat amb dificultats intente seguir el currículum amb els suports necessaris. És raonable fer-ho així, però és contraproduent habituar-los a ells. Haurem de proveir d'oportunitats suficients per a què estos alumnes puguen també sentir-se autònoms. 

A l'aula de PT treballem mitjançant propostes multinivell, és a dir, amb activitats que fan possible que un grup d'alumnes amb diferents nivells competencials, coneixements, estils d'aprenentatge, etc. puguen treballar un mateix contingut al mateix temps, respectant els seus diferents nivells i ritmes d'aprenentatge.  


Entorn d'aprenentatge accesible. 

L'alumnat atés pot tindre dificultats de comprensió, de comunicació i, per tant, de participació en l'entorn. Resulta fonamental doncs, que l'aula de PT es convertisca en un entorn cognitivament accessible per a tots. Això implica que ha de ser estructurat i predictible, amb una organització ambiental clara, expectatives compartides i tasques presentades en formats simplificats i amb suports visuals que faciliten la comprensió. 

Això permetrà reduir l'ansietat i donar seguretat a estos alumnes, la qual cosa afavorirà l'aprenentatge.  



Motivació. Aprenentatge basat en el joc. 

Malgrat que la neuropsicologia és una disciplina relativament recent, ja es tenen evidències suficients de què les emocions regulen els aprenentatges, que tenen influència directa tant en els processos cognitius com en les funcions executives. En resum, no hi ha aprenentatge durador i profund sense que hi haja motivació. 

A l'aula de PT utilitzem diferents recursos, però cal dir que els que millor acollida tenen són els jocs de taula. Els alumnes perceben el moment de joc com a premi, però en realitat els jocs són segurament el recurs més potent que tenim per a reforçar l'adquisició de coneixements i el desenvolupament d'habilitats. 

Finalment, m'agradaria afegir que a l'aula de PT no utilitzem cap dispositiu electrònic per a jugar.   


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada