Què son les funcions executives?
Les funcions executives són el conjunt d'habilitats cognitives complexes que ens permeten planificar, organitzar, executar tasques, i controlar la nostra conducta per a aconseguir metes i adaptar-nos a l'entorn.
Són el resultat de la interacció de les funcions executives bàsiques (inhibició, memòria de treball, control atencional, flexibilitat cognitiva, etc.), i el seu desenvolupament és un procés continu que comença en la infantesa i s'estén fins a l'edat adulta. Este procés està influenciat per factors biològics i ambientals.
A qui va dirigit el taller? Com s'organitza?
El taller d'estimulació de les funcions executives és una actuació dirigida a tot l'alumnat de 3r i 4t de primària. És, per tant, una actuació respectuosa amb l'enfocament inclusiu.
En estos nivells, cada grup es divideix en terços (8-9 alumnes, de característiques heterogènies) i se l'assigna una sessió setmanal del meu horari. Cada setmana, un d'estos terços ix de l'aula per a fer amb mí la sessió que corresponga del taller mentre que la resta d'alumnes es queda a l'aula amb el seu tutor o tutora.
Per tant, cada sessió programada té una temporalització de tres setmanes.
Les sessions s'estructuren en tres moments:
1. Preparació i explicació de les tasques (15 minuts aprox.)
La d'atendre a l'explicació abans de començar a resoldre les tasques és la part més important de la sessió. L'alumnat ha d'escoltar atentament les instruccions per a poder resoldre les tasques de manera autònoma. Este és l'únic moment en què poden preguntar, en cas de no haver comprés alguna cosa.
2. Fitxa (10 minuts).
Una vegada explicades totes les tasques, l'alumnat del terç es divideix en dos equips.
Un dels equips comença resolent la fitxa de la sessió: L'alumnat ha de buscar al seu quadern la fitxa corresponent i resoldre, de manera autònoma, les tasques proposades. Són tasques que impliquen diferents habilitats cognitives: comprensió, atenció i concentració, orientació espacial, memòria, raonament, etc.
Tenen un temps màxim de 10 minuts, per la qual cosa és molt important planificar-se bé i tindre una bona velocitat de processament. Cal dir que el límit de temps és una cosa que al principi angoixa a molts alumnes. No tenen costum. Per això, cada vegada en què és necessari recorde que es valora l'esforç per fer les tasques el millor possible, i que no s'han de preocupar massa per les errades o per no acabar les tasques. Poc a poc, solen anar agafant confiança i milloren significativament estos aspectes.
3. Joc del dia (10 minuts).
L'altre equip comença pel joc del dia: L'alumnat té l'oportunitat de jugar a un joc de taula en cada sessió. Els jocs són sel·leccionats per treballar també diferents habilitats cognitives des d'una perspectiva més lúdica.
Als 10 minuts, els equips intercanvien les activitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada